تامین بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات-راهبرد معاصر

تامین بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات

از اول فروردین ماه تا ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳، ۲۰ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۲۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 17
کد خبر: ۲۵۰۲۸۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ بانک مرکزی اعلام کرد: برای کالا‌های اساسی و دارو ۴ میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۰ میلیارد و ۹۰۱ میلیون دلار و برای خدمات ۳۸۸ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۴ میلیارد ۱۲۲ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

بر اساس این گزارش بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۳ میلیارد و ۸۰۷ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۹۶۴ میلیون دلار و در مجموع ۴ میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالا‌های ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شد.

این گزارش حاکی است تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۹۳۴ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۷۹۰ میلیون دلار، و «منسوجات و پوشاک» معادل ۵۳۸ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۱۱ میلیون دلار، ۱۷۵، ۷۷۱، ۷۵۵ و ۳۵ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۲۳ تیرماه امسال دریافت کرده اند.

علاوه بر این گروه ها، ۵ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

در این گزارش آمده است میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۷ تیر، ۳۹ هزار و ۶۷ تومان برای دلار، ۴۲ هزار و ۵۲۴ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۶۳۷ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۳۷۵ تومان برای یوآن، ۴۳۸ تومان برای روبل و ۱ هزار و ۱۸۱ تومان برای لیر محاسبه شده است.

گفتنی است، در روز ۲۷ تیرماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۶ هزار و ۶۹۶ تومان، یورو با نرخ ۵۰ هزار و ۸۲۸ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۷۱۵ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۳ هزار و ۶۰۱ تومان، یورور با نرخ ۴۷ هزار ۴۵۹ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۸۷۲ تومان بود.

خاطرنشان می‌شود، در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، صادرات نفتی و غیرنفتی، ۲۱.۵ میلیارد دلار و در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳، این میزان ۲۵.۵ میلیارد دلار بوده است. براین اساس صادرات نفتی و غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲، ۱۸.۶ درصد تغییر داشته است. همچنین صادرات گمرکی (غیرنفتی) درسه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، ۱۲.۶ میلیارد دلار و در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳، ۱۳.۵ میلیارد دلار بوده است، که این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲، ۷.۱ درصد افزایش داشته است.

همچنین یادآور می‌شود صادرات نفتی (نفت خام و نفت کوره) در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، ۸.۹ میلیارد دلار و در مدت مشابه سال ۱۴۰۳، ۱۲ میلیارد دلار بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲، ۳۴.۸ درصد افزایش داشته است. براین اساس واردات گمرکی در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، ۱۴.۱ میلیارد دلار و در مدت مشابه سال ۱۴۰۳، ۱۴.۳ میلیارد دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲، ۱.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در پایان تأکید می‌شود، تراز تجاری در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، ۷.۴ میلیارد دلار و در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳، ۱۱.۲ میلیارد دلار بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱.۳ درصد رشد داشته است./باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده